KÖPVILLKOR

 

Nordic Native AB

organisationsnummer 559005-3996

 

Supporttelefon: 010-51 03 34 (10:00 - 16:00, mån-fre)

Mail: info@nordicnative.se

Adress: Hammarby fabriksväg 43, 120 30 Stockholm

 

Nordic Native ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande. 

 

Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som Nordic Native tillämpar:

 

KÖPVILLKOR

 

LEVERANSER

Nordic Native erbjuder både lagervaror som vi själva lagerför och beställningsvaror. På Nordic Native värnar vi om miljön, så för att minska utsläppen av växthusgaser arbetar vi med optimerade ordrar. Det innebär att skulle din order innehålla en eller fler beställningsvaror inväntar vi beställningsvaran före leverans. Produkterna är tydligt märkta med beräknad leveranstid. Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När din order skickas från vårt lager får du ett mail att din order är skickad. Du får också ett mail från posten med ditt kolliid, så att du kan följa din orders väg hem till dig och ditt ombud. Tänk på att det underlättar för serviceärenden om du anger ditt mobilnummer i samband med att du lägger din order.

 

Vi kan i dag endast garantera leveranser inom Sverige (se nästa punkt ang. leveranser till andra länder).
 

Nordic Native förbehåller sig rätten att ogiltigförklara och återkalla ett köp en vara i det fall angivet pris har blivit uppenbarligen fel och kunden har köpt en vara. Samma förbehåll gäller i det fall som varan är slut hos leverantör och Nordic Native inte har möjlighet att återbeställa varan.

 

FRI FRAKT & RETUR ÖVER 299 kronor inom Sverige

Beställer du varor av oss för över 299 kronor så bjuder vi på frakten inom Sverige. På ordrar under 299 kr så tillkommer en fraktavgift.

Detta gäller inte skrymmande gods, där står fraktvillkoren på respektive produktsida.


KÖP OCH LEVERANS UTANFÖR SVERIGE

Vid köp från övriga länder tillkommer en faktavgift som kan variera beroende på land. Köparen står även själv för returkostnaden.

Vid leverans till länder utanför EU kan det tillkomma en avgift för import/skatt/tull. Dessa avgifter regleras ej av Nordic Native och betalas helt av köparen/importören.

(Exempel på ett sådant land är Norge)
 

GARANTI PÅ PRODUKTENS LIVSTID

Vi på Nordic Native tror så mycket på de produkter vi säljer att vi ger dig som kund garanti på produkternas livstid när du köpt dem av oss. Går din produkt sönder eller inte funkar som den ska, kan du lämna tillbaka den till oss och få pengarna tillbaka. Detta skyddar köparen från fel eller defekter i material- och/eller tillverkning, under produktens beräknade livslängd. Garantin innefattar inte normalt slitage eller om produkten inte uppfyller ursprungskraven på grund av felaktig användning och hantering.

 

Alla produkter har olika livslängder och de är tydligt utmärkta med garantilängd på respektive produktsida. Se under respektive produkt det antal år som är den beräknade livslängden.

 

Alla produkter som du anser vara defekta eller har fel ska returneras till Nordic Native för utvärdering av Nordic Native. Nordic Native förbehåller sig rätten att reparera eller ersätta den defekta eller felaktiga produkten.

 

Notera

1) Livstidsgarantin är personlig och gäller endast för den som har köpt produkten och registrerat sin garanti.

2) För att garantin ska gälla måste den vara registrerad inom 14 dagar efter leverans. Produkten skall registreras via mail: info@nordicnative.se med:

 

• Namn

• Personnummer

• Adress

• Telefonnummer

• Produktnamn

• Inköpsdatum

 

Vid nyttjande av din garanti kontakta oss på support(at)nordicnative.se. Uppge ditt fullständiga namn, ditt order-/ kvittonummer, en kortfattad beskrivning av orsak till varför produkten inte levt upp till förväntad kvalitét, en bild på skadan om detta är möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).

 

ÅNGERRÄTT & REKLAMATION

Nordic Native erbjuder 365 dagar öppet köp och fri returfrakt inom Sverige, med vissa undantag. Vid retur måste produkten vara oanvänd och i oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten var förpackad i, det vill säga påsen eller kartongen med Nordic Natives logotyp på. Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige. Du får inte tejpa, klistra fast returfraktsedel eller dylikt direkt på originalförpackningen för då skadas den. En skadad originalkartong medför att du kommer att debiteras 100 kr. Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen (t ex en blisterförpackning) så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.Med originalförpackning menar vi ex. skokartong. Byten hanteras på samma sätt som retur och ett nytt köp; du skickar tillbaka den produkt du inte vill behålla och beställer en ny via vår sida. För support vid ångerrätt och reklamation kontakta oss på support@nordicnative.se eller 010-51 03 34

 

1. Undantag returer och byten

 

• Underkläder och badkläder har endast 14 dagar öppet köp i enlighet med distansköpslagen.

• Produkter med ”bäst före”, till exempel frystorkad mat och energibars har endast 14 dagar öppet köp.

• Produkter köpta per meter, till exempel klätterrep, har endast 14 dagar öppet köp.

• Säkerhetsutrustning och klätterutrustning omfattas av strikta regler för returemballering och har endast 14 dagar öppet köp.

• Vi reserverar oss för att vi ej har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas med egen returfraktsedel, som rekommenderat brev eller om returen läggs direkt i postens brevlådor.

 

2. Undantag fri returfrakt

 

• Fri returfrakt gäller endast då du använder dig av nordicnative.se:s returfraktsedel.

• Fri returfrakt gäller inte för specialprodukter  t ex kajaker. Specialprodukter är tydligt märkta på sidan.

 

REKLAMATION

Varor du köper av oss ska vara felfri vid leverans. Skulle produkten du mottagit ha en defekt ska det anmälas till oss inom 14 dagar från det att du mottagit leveransen.

 

Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att fel upptäckts. Kontakta oss på support(at)nordicnative.se. Uppge ditt fullständiga namn, ditt order-/ kvittonummer, en kortfattad beskrivning av orsak till reklamation, en bild på skadan om detta är möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).

 

Produkten ska vara i gott hygieniskt skick när den skickas in till oss. Det innebär att kläder ska vara tvättade, skor väl rengjorda, etc. Produkten kommer i annat fall att returneras till dig utan åtgärd och med en avgift för frakten. Vid reklamation står Nordic Native för fraktkostnader, det är därför viktigt att använda sig av frakthandlingar som distribuerats från Nordic Native. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Nordic Native. 


För support vid reklamation kontakta oss på support@nordicnative.se eller 010-51 03 34


ÅTERBETALNING

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar genom Klarna. När betalning mot faktura skett kontaktar Klarna dig via epost för att få dina kontouppgifter. Önskar du returnera delar av din order och samtidigt valt betalsätt Klarna betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att behålla. Returnerar du hela din order krediteras fakturan när vi mottagit din retur. Ett bekräftelsemail med en kreditfaktura skickas via epost från Klarna. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på 08- 120 120 10 ellerwww.klarna.se.

 

RABATTKOD

Om du angett rabattkod i samband med ditt köp och sedan vill returnera din order går det givetvis bra. Har du samtidigt valt återbetalning räknas rabattkodsbeloppet av på returen. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan förblir förbrukad. Däremot skapar vi nytt presentkort vid retur.

 

NORDIC NATIVE KREDITER

Nordic Native Krediter som du erhållit i samband med köpet, kommer dras bort vid återbetalning.

 

BETALNING

När du handlar hos Nordic Native inom Sverige kan du välja mellan kortbetalning(Klarna & PayPal), faktura (via Klarna) och delbetalning (via Klarna).

 

Vilka betalningsalternativ som erbjuds är beroende på vilket land du befinner dig. Det framgår tydligt vilka val du har för betalning när du kommer till det steget i köpprocessen. Kortbetalning erbjuds för alla regioner.

 

KORTBETALNING

Vid kortbetalning kan du känna dig trygg i att vi använder kryptering så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Alla kortbetalningar hanteras via våra tjänsteleverantörer PayPal och Klarna och deras SSL Certifikat.

 

FAKTURABETALNING

Vid fakturabetalning samarbetar vi med Klarna. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Nordic Native överlåtna till Klarna. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Notera att tredjepart kan ha tillkommande avgifter så som aviavgift, uppläggningsavgifter, ränteavgifter eller liknande.

 

DELBETALNING

Delbetalning sker genom vårt samarbete med Klarna där du kan teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det betalningsalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

 

KREDITPRÖVNING

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

 

Allmänna villkor hittar du här. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

 

PAYPAL

Vid betalning via PayPal kommer du att slussas vidare till Paypals hemsida, där du kan slutföra betalningen.

 

LEVERANSSÄTT

Vi har samarbete med extern part vid leveranser. Leveranser inom Sverige sker med Postnord till ditt närmaste postombud där du som kund hämtar ut din leverans mot uppvisande av giltig legitimation. För leveranser utanför Sverige sker med FedEx. Det gör att vi kan optimera leveranserna för dig och för miljön. 

 

TRANSPORTANSVAR

Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till postombudet. Du kan även kontakta oss på support@nordicnative.se eller 010-51 03 34 så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.

 

Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

 

När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning kommer du att debiteras 100 kr.

 

EJ UTHÄMTADE PAKET

För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista.

 

SÄKERHET

Klarna och PayPal som är vår PSP (Payment Service Provider) uppfyller kraven för PCI DSS för att personuppgifterna skyddas mot externa intrång.

 

• Som kund har du rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter

• Som kund har du rätt att begära ändring av registrerade uppgifter

• Som kund har du rätt att begära att uppgifterna raderas.

 

FÖRSÖK TILL BEDRÄGERI POLISANMÄLS

Försök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.

 

FORCE MAJEURE

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.